Samfund og eksistens

Jeg har i en årrække især analyseret, hvad der præger ungdomslivet, og hvordan der skabes eksistentiel refleksion i et samfund i hastig forandring.

Det er tankevækkende at se, at en stor gruppe af unge mistrives – og at unge efterspørger forældre og andre voksne, der vil spørge mere ind til deres liv.

Det er også interessant, at hverken piger eller drenge formår at sætte ord på deres drømme for fremtiden. De ved måske godt, hvilket gymnasium de skal på, men de sætter sjældent ord på, hvilke spor de gerne vil sætte – eller om der er noget, de er specielt nysgerrige på.

Mange udgivelser ender som ‘bøger på hylden’ og derfor har jeg gjort en dyd ud at formidle på en lettilgængelig måde, så det er relevant at læse for forældre, lærere, pædagoger og andre, der har med unge at gøre i hverdagen.

Se nogle af bøgerne her:

Ung i en præstationskultur

UNG I EN PRÆSTATIONSKULTUR (2016)
Danske unge befinder sig i en præstationskultur. Hvordan håndterer unge de mange krav? Hvad betyder det for unges livskvalitet, at de konstant skal
præstere?

Bogen baserer sig på 46 interviews og en spørgeskemaundersøgelse blandt 1012 elever i 7.- 9. klasse.

Citat fra bogen:
“Der er selvfølgelig reklamer rundt omkring, men jeg synes, det er lidt langt fra mig. Modeller har ikke noget med mig at gøre – men på Instagram kommer det tæt på” (pige, 9. klasse). 

Bogen er udgivet af CUR og Ungomsanalyse.nu.


csm_Hvad_tror_du_selv_59077c14f9

HVAD TROR DU SELV? (2015)
Bøgerne, der er målrettet præster og forældre, sætter fokus på, hvordan vi som voksne skaber refleksion  blandt teenagere.

Bøgerne tilbyder konkrete refleksionsopgaver, som kan tages i brug i konfirmandstuen, i bilen på vej til fodboldklubben eller omkring middagsbordet.

Citat fra bogen:
“Konfirmandforældre tror, at fest og gaver er det vigtigste for konfirmanderne. Det er ikke tilfældet. Der er langt mere på spil.” 

Bogen er udgivet af CUR, Areopagos og Ungdomsanalyse.nu.


BØRNELIV VERSION 2.0
De 9-12-årige er hverken børn eller unge – men befinder sig midt imellem barndom og ungdomsliv.

De leger stadig, men følger teenageres livsstil. Hvad kan vi sige om  9-12-åriges hverdags- og fritidsliv?

Bogen baserer sig på spørgeskemabesvarelser fra 1120 skoleelever i 3.-5. klasse og
294 af deres forældre. Derudover er der foretaget en række interviews og feltstudier.

Citat fra bogen:
“På et tidspunkt spurgte jeg to piger, om
de kunne lege. Så kiggede de op og ned af mig og sagde, at hvis jeg havde noget lyserødt
på, så ville de ikke.”
(Pige, 4. klasse)

Bogen er udgivet af CUR og Ungdomsanalyse.nu


ANDRE BØGER

  • Aktiviteter tiltrækker, relationer fastholder – måske (2010)
  • Jeg har brug for et break! (2010)
  • Betweenagere – et studie af 3.-5. klasses hverdagsliv (2008)
  • Årgang 1992 – hvad har de gang i? (2007)
  • Mere end blot en søgen efter enkle svar (2006)

Bøgerne er udgivet på forlaget Ungdomsanalyse.nu og Unitas Forlag